Sabtu, 29 April 2017

Amalan di Bulan Syaaban

*DATANGNYA BULAN SYA'BAN 1438H*
Tepat pada ba'da magrib kamis kemarin, 27 April 2017 datang bulan Sya'ban 1438H, bulannya Rasullullah SAW.
Rasullullah SAW Bersabda : "Barang Siapa yang memberitahukan berita datangnya bulan Sya'ban kepada yang lain, maka Haram Api Neraka Baginya".  
Dan marilah kita banyak2  berdzikir mengingat..... اَللّهُ ...
Bismillahirrahmanirrahim..... 1. "Allahumma bariklana fii Sya'bana wa balighna Ramadhona".
Artinya :
"Ya Allah, berikanlah keberkahan dibulan Sya'ban dan sampaikanlah umurku menjumpai bulan
Ramadhan".
2. Dianjurkan berdzikir antara lain: Astaghfirullah al adzhiim 100x, Tahmid & Takbir 100x, Shalawat Nabi 100x dan dzikir2 lainnya yang dapat dilakukan.
3. Subhannallaah wal hamdulillaah, wa laa illaaha illallaah, wa laahu akbar, wa laa haulaa wa laa quwwataa, illaa billaahil aliyyil adzhiim.
4. Pada tanggal 13, 14 dan 15 pertengahan bulan Sya'ban, yang jatuh pada hari Rabu, 10 Mei, Kamis, 11 Mei dan Jumat, 12 Mei, disarankan untuk puasa Ayyamul Bidh (puasa pertengahan bulan Sya'ban).
5. MALAM NIFSYU SYA'BAN akan jatuh mulai ba'da maghrib pada hari Kamis, 11 Mei 2017, pada malam ke 15 bulan Sya'ban.
Dianjurkan :
- Membaca SURAT YASSIN sebanyak tiga (3)x.
a. Surat Yassin yang pertama dibaca utk memohon panjang umur dan ketaatan/ketaqwaan serta dapat istiqomah kepada Allah SWT.
b. Surat Yassin yang kedua dibaca utk memohon diluaskan rezeki yg halal dan menolak bala.
c. Surat Yassin yang ketiga dibaca untuk memohon ditetapkan Iman Islam sampai akhir hayat.
- Berdoa secara KHUSYUK meminta apa2 yang tersirat dalam hati, karena Malam Nifsyu Sya'ban adalah MALAM yang sangat IJABAH utk dikabulkannya semua doa2 dan hajat2 yang diinginkan.
Amalan di Bulan Syaaban yang lain
Antara amalan yang dianjurkan oleh alim ulama' di dalam bulan Syaaban:
1) Perbanyakkan selawat ke atas Nabi s.a.w
2) Menziarahi kubur
Kenapa perlu perbanyakkan berselawat?
- Kerana ayat al-Quran yang memerintahkan orang beriman berselawat ke atas Nabi s.a.w diturunkan di dalam bulan Syaaban.
إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما
"Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas Nabi (s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah ke atas Baginda dan ucapkanlah salam ke atasnya" (Al-Ahzab: 56)
Maka para ulama' berpendapat bulan Syaaban adalah bulan yang digalakkan untuk memperbanyakkan berselawat ke atas Baginda s.a.w sesuai dengan ayat yang diturunkan di dalam bulan ini.
Kenapa perlu menziarahi kubur?
- Sesuai dengan hadist, ketika di malam Nifsu Syaaban, Rasulullah s.a.w pergi ke perkuburan Baqi'.
Nabi berdoa panjang di kubur Baqi'. Bukan sekadar doa untuk ahli kubur, malah termasuk doa-doa lain yang Nabi doakan di perkuburan Baqi'. Di sini menunjukkan Nabi berdoa di perkuburan, sedangkan Nabi boleh sahaja doa di dalam masjid, berdoa di dalam rumah, berdoa mengadap kiblat dan sebagainya. Nabi sendiri yang mengajarkan kepada kita diperbolehkan berdoa di sisi perkuburan.
Di bulan Syaaban, menjadi kebiasaan orang Islam di Tanah Melayu atau Nusantara akan mengadakan kenduri-kenduri arwah. Orang-orang terdahulu susah untuk pulang ke kampung untuk menziarahi kubur ibu dan ayah mereka kerana kampungnya jauh mungkin di Pulau Jawa, Pulau Sumatera dan sebagainya, maka mereka gantikan ziarah itu dengan kenduri arwah untuk mengirimkan doa-doa kepada ibu dan ayah mereka.
Wallahu'alam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar